Raport wstępny dotyczący wypadku samolotu linii Lamia w Kolumbii

26 grudnia br., kolumbijskie władze lotnictwa cywilnego podczas specjalnej konferencji prasowej przedstawiły raport wstępny z wypadku samolotu RJ85 (znaki rejestracyjne CP-2933), do którego doszło 28 listopada 2016 r. koło Medellin w Kolumbii. Sam raport w wersji elektronicznej nie został jeszcze opublikowany.

Zgodnie z podanymi informacjami, w samolocie nie odnotowano awarii technicznej, aktu sabotażu lub też próby samobójczej. Zebrane dowody wskazują, że do wypadku doszło z powodu braku paliwa. Załoga była świadoma tego faktu i rozważała międzylądowanie na lotniskach w Leticia i Bogocie celem jego uzupełnienia, jednak tego nie zrobiła.

Samolot wystartował z masą 42,148 kg, kiedy maksymalna dopuszczalna masa startowa powinna wynieść 41,800 kg, jednak fakt ten nie miał wpływu na zdarzenie. Zgodnie z nagraniami rozmów w kabinie, pierwszy oficer i obserwator wielokrotnie kalkulowali ilość paliwa i rozważali zatrzymanie się na tankowanie w Leticia, jednak nie byli pewni czy lotnisko to było otwarte. Samolot wyposażony był w system, który alarmuje, jeśli ilość paliwa w zbiornikach wystarcza już tylko na 20 min lotu, jednak nie był on aktywowany. 10 minut przed wypadkiem, załoga poprosiła ATC o pierwszeństwo do lądowania i wysunęła klapy na pierwsze położenie.

RJ85 zaczął skręcać i zniżać się bez zgody ATC, która utrzymywała separacje z powodu problemów z innym statkiem powietrznym zmierzającym do Medellin. 6 minut przed uderzeniem w ziemię zgasł silnik nr 3. Minutę później załoga przestawiła klapy na następne położenie i wypuściła podwozie. Silnik nr 2 wyłączył się 3:45 minuty przed uderzeniem w ziemię.

Następnie z powodu braku paliwa przestawały działać kolejne silniki, jak również pomocnicza jednostka APU. 2 minuty przed wypadkiem załoga zgłosiła emergency i całkowitą awarię zasilania. Następnie samolot uderzył w zbocze Cerro Gordo z prędkością 230km/h (124 węzłów) na wysokości poniżej 9 tys. stóp, kiedy powinien utrzymywać co najmniej 10 tys. stóp, aby bezpiecznie przelecieć nad przeszkodami.

źródło – dlapilota.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *